آموزش فروش و بازاریابی اینترنتی برای کسب و کارهای آنلاین و سنتی Mafines

مقالات مرتبط

آموزش های مافینس

جلوگیری از احساس پشیمانی پس از خرید مشتریان

جلوگیری از احساس پشیمانی پس از خرید مشتریان

شما به عنوان یک فروشنده در طول روز با مشتریان مختلفی سر و کار خواهید داشت. یک فروشنده موفق تلاش می‌کند که مخاطبان کسب و کار خود را به خریداران دائمی و وفادار به کسب و کار خود تبدیل کند. برای رسیدن به این هدف، راهکار‌ها و نکات مختلفی وجود دارد که یک فروشنده می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

یکی از مواردی که فروشندگان باید با آن مقابله کنند؛ احساس پشیمانی پس از خرید در مشتریان است. به طور حتم بسیاری از ما این احساس را بار‌ها تجربه کرده‌ایم. بخشی از دلایل به وجود آمدن این احساس در مشتریان خارج از کنترل فروشنده می‌باشد و هر زمانی ممکن است به وجود بیاید.

اما در بسیاری از موارد فروشندگان می‌توانند با انجام برخی از راهکار‌ها و توجه به نکات مختلف، از به وجود آمدن احساس پشیمانی بعد از خرید جلوگیری کنند. شما می‌توانید با گذراندن دوره آموزش فروش، مهارت خوبی در این زمینه کسب نمایید.

تبعات منفی احساس پشیمانی بعد از خرید

زمانی که مشتری شما از خرید، احساس پشیمانی کند؛ به احتمال خیلی زیاد در آینده و زمانی که به محصولات مشابه نیاز داشته باشد، دیگر به سراغ شما نخواهد آمد. این موضوع بزرگ‌ترین تاثیر منفی‌ای است که احساس پشیمانی پس از خرید می‌تواند برای یک کسب و کار به همراه داشته باشد.

حتی این احساس پشیمانی می‌تواند در مراحل پایانی معامله به سراغ مشتری آمده و اجازه ندهد که فروش شما با موفقیت انجام گیرد. درخواست برای پس گرفتن جنس و تعویض آن هم از مواردی است که در برخی از مشاغل به دلیلی احساس پشیمانی بعد از خرید به وجود می‌آید.

راهکار‌هایی برای جلوگیری از احساس پشیمانی بعد از خرید

برای جلوگیری از احساس پشیمانی بعد از خرید؛ راهکار‌ها و نکاتی وجود دارد که شما به عنوان یک فروشنده می‌توانید با استفاده از ان‌ها تا حد قابل توجهی از ایجاد این احساس نا خوشایند جلوگیری کنید. در ادامه لیستی از این راهکار‌ها را برای شما تهیه کرده‌ایم.

1) اطلاعات درست بدهید

یکی از بهترین راهکار‌هایی که می‌توانید از آن استفاد کنید؛ اطلاع‌رسانی درست و مناسب در مورد محصولات و خدماتی است که ارائه می‌کنید. اگر اطلاع‌رسانی مناسبی نداشته باشید، مشتری ممکن است در هنگام خرید دچار احساس پشیمانی شود و یا بعد از خرید این احساس به سراغش بیاید. در این حالت مشتری خرید خود را تکرار نخواهد کرد. برای اطلاع‌رسانی مناسب، ابتدا لازم است که خودتان اطلاعات مناسبی در مورد محصولاتی که ارائه می‌کنید داشته باشید و در قدم بعد با سوال پرسیدن از مشتریان بفهمید که آن‌ها به دریافت چه نوع اطلاعاتی نیاز دارند.

2) صداقت داشته باشید

حتما این جمله معروف را شنیده‌اید که فریب یک بار می‌فروشد و صداقت بار‌ها خواهد فروخت. مطمئنا هر محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید؛ دارای نقاط ضعف و قوتی می‌باشند. داشتن صداقت در هنگام فروش به معنای بیان واقعیات یک محصول است.

اگر شما بخواهید به هر قیمتی اجناس خود را بفروشید و در مورد مزایای محصولات خود اغراق کنید، بعد از مدتی احساس پشیمانی بعد از خرید به سراغ مشتریان شما خواهد آمد و شما در پیش چشم آن‌ها مانند یک فریبکار به نظر خواهید آمد.

مطمئن باشید مشتریان شما صداقت شما را درک کرده و قدر آن را می‌دانند. بدون صداقت تنها باعث پشیمانی مشتریان خود شده و هیچ گاه نمی‌توانید مشتریان وفاداری را برای کسب و کار خود به دست بیاورید.

3) یک مشاور خوب باشید

قبل از اینکه یک فروشنده باشید؛ خود را یک مشاور دلسوز برای مشتریان در نظر بگیرید. این کار اجازه نمی‌دهد احساس پشیمانی بعد از خرید به سراغ مشتریان شما بیاید. خودتان را به جای مشتری‌ها بگذارید و با توجه به نیاز‌هایی که دارند، کالا‌های خود را معرفی کنید.

به عنوان مثال اگر بعد از صحبت با مشتری و پرسیدن سوالات از او احساس می‌کنید یک کالا برای مشتری مورد نظر مناسب نیست، این موضوع را به او بگویید و کالای دیگری را به او معرفی کنید. یا اگر فکر می‌کنید‌ یک کالا با قیمت کم‌تر می‌تواند نیاز مشتری شما را برطرف کند، واقعیت را به او بگویید. این کار باعث خواهد شد تا مشتریان شما بار‌ها خرید‌های خود را تکرار کنند. این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که تعامل با مشتری و ارائه مشاوره به او، بهترین کاری است که می‌تواند یک فروشنده انجام دهد.

۴) در مورد قیمت توضیح دهید

در بسیاری از موارد احساس پشیمانی بعد از خرید به این دلیل به وجود می‌آید که خریدار بعد از خرید احساس می‌کند که با قیمت کم‌تری می‌توانسته کالا‌های مشابه را خریداری کند. بهتر است در مورد نقاط قوت کالای خود صحبت کنید و به خریدار بفهمانید که با توجه به کیفیت محصولات شما مبلغی که می‌پردازد منصفانه است.

به عنوان مثال اگر محصولات فیک در بازار مشابه با محصولات شما وجود دارد؛ در مورد دلایل ارزان بودن محصولات فیک و تقلبی صحبت کنید. در بازار ممکن است مشتری شما با انواع و اقسام محصولات مشابه رو به رو شود، پس بهتر است قبل از آنکه احساس پشیمانی به سراغ مشتری شما بیاید، دلایل منصفانه بودن قیمت‌گذاری خود را برای او توضیح بدهید.

۵) در مورد ضمانت‌ها و خدمات پس از فروش صحبت کنید

اگر کالا و محصولاتی که می‌فروشید؛ به شکلی هستند که نیازمند ضمانت و خدمات پس از فروش می‌باشند، این موارد را با ذکر جزئیات به مشتریان خود توضیح دهید. دقت داشته باشید که در این قسمت از کلی گویی اجتناب کنید.

لازم است که شما جزء به جزء مواردی که شامل ضمانت و خدمات پس از فروش می‌شود را برای مشتریان خود توضیح بدهید. با این کار در واقع شما تا حد زیادی خیال مشتریان خود را در مورد محصولاتی که ارائه می‌دهید راحت خواهید کرد.

۶) توضیح در مورد رفع نیاز‌های مشتریان

در بسیاری از موارد احساس پشیمانی بعد از خرید زمانی به سراغ افراد می‌آید که آن‌ها حس می‌کنند خریدی که انجام داده‌اند چندان ضروری نبوده است. شما با توجه به محصول و خدماتی که ارائه می‌کنید؛ لازم است که به مشتریان توضیح دهید که قرار است محصولات و خدمات شما دقیقا چه نیاز‌هایی را برای مشتریان برطرف کنند.

در چنین حالتی مشتریان شما با اطلاعات کامل‌تری برای خرید کردن تصمیم خواهند گرفت و در آینده احساس پشیمانی نخواهند کرد. باز هم در این قسمت این نیاز وجود دارد که اولا شما اطلاعات کاملی در مورد کارایی محصولات و خدمات خود داشته باشد و در قدم بعدی نیز برای توضیح در مورد رفع نیاز‌های مشتریان توسط محصولات خود لازم است که صداقت کافی را داشته و از اغراق در مورد محصولاتتان اجتناب نمایید.

این موارد، تنها چند مورد مهم در زمینه جلوگیری از احساس پشیمانی بعد از خرید می‌باشد. در صورتی که تمایل دارید از تمامی این موارد آگاه باشید؛ لازم است با رسول ناصری مدرس فروش جنوب کشور، ارتباط برقرار نمایید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیازها: 0 / 5. تعداد رأی‌ها: 0

کسی امتیازی ثبت نکرده! اولین نفر باشید!

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر